Podany konspekt można wykorzystać w klasie szóstej. Celem tych zajęć jest usystematyzowanie posiadanej wiedzy, utrwalenie jej oraz przygotowanie się do pisania dyktanda (pisownia wyrazów z rz, ż, ó, u, ch, h).
Nauczyciel dzieli klasę na 5 grup.
Czas lekcji: 45 minut
Klasa: VI
Materiały: J. Wójcik Ortografii i interpunkcji nauczę się sam, ćwiczenia przygotowane przez nauczyciela, płyta CD
Formy pracy: praca w grupach
Metody: ćwiczenia praktyczne, przekaz audialny
Prowadzący: Joanna Domeradzka-Kowalkowska
Temat: Przygotowujemy się do pisania dyktanda.
Cele: uczeń umie: - wyjaśnić pisownię wyrazów z rz, ż, ó, u, ch, h, ą, ę, om, on, em, en
- zna pojęcie antonimu i synonimu, potrafi podawać przykłady
- poznaje nowe słowa: scholastyka, uzurpować, prohibicja
- utrwala poznany materiał
- systematyzuje swoją wiedzę i przygotowuje się do pisania dyktanda
Zadanie 1
Nauczyciel rozdaje kartki. Każda z grup wybiera swojego kapitana, który będzie musiał wykonać 1 zadanie. Nauczyciel dyktuje 4 wyrazy: gżegżółka, upierzenie, podchorąży, heroiczny. Na znak nauczyciela przewodniczący grup podnoszą kartki z odpowiedziami. Drużyna, której kapitan nie popełnił żadnego błędu, otrzymuje 4 punkty.
Zadanie 2
Nauczyciel rozdaje grupom krzyżówki. Drużyny rozwiązują je. Kapitan grupy, która jako 1 rozwiąże, zgłasza ją nauczycielowi. Jeśli została rozwiązana bezbłędnie, grupa otrzymuje 8 punktów za rozwiązanie krzyżówki i 1 punkt za wyjaśnienie hasła.
Krzyżówka
1. Źle namalowany obraz BOHOMAZ (H - LITERA POTRZEBNA DO ODGADNIĘCIA HASŁA)
2. Kompozycja barwnych szkieł ujętych w ramki wypełniające okno WITRAŻ (I - LITERA...)
3. Pisemne sprawozdanie z obrad, zebrania PROTOKÓŁ (P - LITERA...)
4. Wysoki budynek WIEŻOWIEC (O - LITERA...)
5. Człowiek lękliwy, trwożliwy TCHÓRZ (T - LITERA...)
6. Cienki pasek z grubej skóry RZEMIEŃ (E - LITERA...)
7. Antonim słowa często RZADKO (Z - LITERA...)
8. Dawana biednemu JAŁMUŻNA (A - LITERA...)
W momencie zgłoszenia się jednej z grup, pozostałe przestają pracować. Uczniowie mogą dostać punkty jedynie za te pytania, na które zdążyli odpowiedzieć.
Zadanie 3
Nauczyciel zadaje pytanie: Jak piszemy partykułę nie z czasownikami? Podaj 5 wyjątków. Grupa, która zgłosi się jako 1, może otrzymać za to zadanie 6 punktów. (1 punkt za odpowiedź na pytanie i po punkcie za każdy wyjątek)
Zadanie 4
Nauczyciel rozdaje uczniom kartki z zadaniem. Uczniowie rozwiązują je przez kilka minut, a następnie przewodniczący kolejnych drużyn odczytują swoje odpowiedzi. Za każdą poprawną odpowiedź otrzymują punkty
Wyjaśnij zasady pisowni: niósł – 1 punkt
pomóż – 2 punkty
narysuj – 1 punkt
pieniężny – 1punkt
schlebiać – 1 punkt
przyroda – 1 punkt
Zadanie 5
Nauczyciel rozdaje kartki z kolejnym zadaniem. Przewodniczący grup podnoszą do góry kartki z rozwiązaniem, podobnie jak przy 1 zadaniu – 5 punktów do zdobycia.
Podaj wyrazy bliskoznaczne do podanych (muszą zawierać rz, ż, ch, h, ó, u)
inne – różne
szczodry – hojny
obrzydliwość – ohyda
dowcipny – żartobliwy
przepowiednia – wróżba
Zadanie 6
Nauczyciel rozdaje kartki z zadaniem. Kartki z rozwiązaniem podnoszą do góry.
Uzupełnij luki. Wstaw ą, ę, om, on, em lub en. Uczniowie wyjaśniają zasady pisowni - 9 punktów do zdobycia.
z....b k....kurencja c....gi
p....sja t.....peratura k....pas
k....t st....pel b....zyna
Zadanie 7
Nauczyciel włącza odtwarzacz z przygotowaną wcześniej płytą CD. Nagrał na niej wyrazy zawierające rz, ż, ó, u, ch. h. Grupa 1 musi zapisać wszystkie wyrazy z rz, 2 z ż, 3 z ch, 4 z h, 5 z ó:
komentarz, reportaż, chytry, druh, bukszpan, skuwka, włókno, wzorzec, wrażenie, schyłek, harmonia, ówczesny, wrzód, oskarżenie, scholastyka, harfa, uzurpować, druhna, mechaniczny, zorza, mżawka, rozważania, kołnierz, szlochać, czyhać, klasówka, próba, krasnoludek
Za każdą poprawnie napisany wyraz grupa otrzymuje punkt. (maksymalnie 5 punktów)
Zadanie 8
Napisz jak najdłuższe (sensowne!) zdanie zawierające wyrazy z ch. Liczba punktów zależy od ilości wyrazów z ch. Za każdy błąd ortograficzny odejmujemy punkt.
Podsumowanie i ocena działań uczniów.
Grupa, która wygra otrzymuje oceny celujące. Za zajęcie drugiego miejsca grupa otrzyma oceny bardzo dobre, za trzecie dobre. Pozostali otrzymują oceny dostateczne. Drużyna, która zwyciężyła, jest zwolniona z odrabiania pracy domowej. Podziękowanie uczniom za udział w lekcji.
Praca domowa: ułóż krzyżówkę. Hasło: prohibicja
Wyjaśnić hasło. Autor: Joanna Domeradzka-Kowalkowska
|